Hold på vekten – «Lur deg selv»

Vår ernæringsfysiolog Lise-Lotte Herlung gir deg tips for å holde vekten.

Undersøkelser viser at de fleste ikke tror omgivelsene har noe å si for hva, hvordan og hvor mye vi spiser.  Den gode nyheten er at vi kan lure oss selv til å spise mindre. Undersøkelser viser at det er ikke bare sult, blodsukkerstigning og hormonelle tilstander som påvirker oss til å spise mer enn vi bør. Vi spiser mer dersom vi spiser av store tallerkener, fra stor emballasje, i selskap med andre, når maten er lett tilgjengelig og dersom det er hyggelig atmosfære. Magen registrer ikke hvor mye mat vi har fått i oss. Skal man oppnå vektreduksjon må man spise mindre kalorier enn man forbrenner.

Vi stopper vel å spise når vi er mette?

Merkelig nok er dette feil! I realiteten vet ikke forskere helt hva som får oss til å føle oss mette. Det ser ut som det er en kombinasjon av hvor mye vi tygger, hvor mye vi smaker, hvor mye vi svelger, hvor mye vi tenker på maten og hvor lenge vi spiser.

«Lur deg selv» for å gå ned i vekt

  • Bruk mindre tallerkener, mindre porsjoner.
  • Spis og tygg langsomt!
  • Å kutte ut favorittmat er ingen god idé. Kutt heller ned på hvor mye du kan spise av den!
  • Forsyn deg med den maten du vil spise på tallerkenen – før du begynner å spise.La resten av maten stå på benken – så du slipper å bli fristet til å forsyne deg flere ganger.Dette gjelder også snacks, is, sjokolade.
  • Unngå å småspise mens du lager maten.

Tekst av Lise-Lotte Herlung

Advertisements